Kryteria oceniania w klasach 1-3

W polskich szkołach podstawowym kryterium oceniania uczniów jest sześciostopniowa skala ocen. Jednakże w klasach wczesnoszkolnych stosuje się nie tylko cyfry w skali od 6 do 1, ale również pieczątki czy również litery od A do F. Co oznacza zatem konkretna litera i co o takim ocenianiu powinni wiedzieć rodzice?
Skala ocen szkolnych – jaka obowiązuje w danej szkole?
Choć na świadectwie podsumowującym poszczególny rok szkolny, muszą znaleźć się oceny w skali cyfrowej, to w przypadku cząstkowego oceniania w klasach od 1 do 3, nauczyciele mają pewną dowolność. Mogą stosować buźki, punkty, skalę 10 – stopniową czy właśnie literki. Skala literowa najczęściej odpowiada tradycyjnym ocenom i oznacza:
- A – celujący (6),
- B – bardzo dobry (5),
- C – dobry (4),
- D - dostateczny (3),
- E - dopuszczający (2),
- F – niedostateczny (1).
Taka różnorodność oceniania najmłodszych uczniów, wynika z faktu, że w klasach od 1 do 3 nie obowiązuje jeszcze tradycyjna skala ocen, dlatego nauczyciele mają prawo wprowadzać inne kryteria, które będą odzwierciedlać poziom umiejętności i wiedzy dziecka i będą również klarowną informacją dla rodziców.
Co oznaczają poszczególne oceny?
Właściwie nie ma powodów do paniki, bo najczęściej rodzice są szczegółowo zapoznawani z systemem oceniania dziecka, jeszcze przed rozpoczęciem edukacji, szczególnie jeśli oceny można na bieżąco śledzić w dzienniku elektronicznym. Rodzice, którzy nie otrzymują takich informacji, powinni wiedzieć, że skala literowa najczęściej odpowiada skali cyfrowej.
- A – jest najwyższą oceną, jaką uczeń może uzyskać i oznacza, że zadanie zostało wykonane celująco, a nauczyciel nie ma żadnych uwag czy zastrzeżeń. A odpowiada ocenie 6, a to oznacza, że zadanie w skali procentowej zostało wykonane między 96 a 100%.
- B odpowiada ocenie bardzo dobrej. Taką ocenę otrzymuje dziecko, które zadania domowe, sprawdzian czy kartkówkę wykona bardzo dobrze. Patrząc na skalę procentową, to litera B przysługuje uczniom, które wykonają zadanie na poziomie 85 – 95%, a więc dopuszcza się tutaj drobne błędy czy potknięcia.
- C oznacza czwórkę, czyli zadanie wykonane dobrze. Tolerancja błędu jest tutaj dość obszerna, bo już zadanie wykonane poprawnie w 70%, ocenione jest na literę C.
- D to ocena dostateczna czyli tradycyjna trójka i w tym przypadku uczeń musi wykonać zadanie minimum w 55%. Nauczyciele najczęściej dołączają tutaj opis (widniejący także pod literą T w dzienniku elektronicznym), w którym uzasadniają ocenę oraz wykazują słabe strony ucznia, które należy dodatkowo przepracować.
- E i F to najgorsze oceny, które oznaczają, że uczeń bardzo słabo opanował wiedzę albo nie przyswoił jej wcale. F oznacza niezaliczenie danego przedmiotu i warto wiedzieć, że w skali procentowej jest to wiedza na poziomie poniżej 40%.
W skali ocen mogą pojawić się też pieczątki – co oznaczają?
W pierwszej a często jeszcze w drugiej klasie szkoły podstawowej nauczyciele mogą stosować pieczątki, które wpisują się w zrozumiały język dla mniejszych dzieci. Takie pieczątki często wzbogacone są jeszcze oceną opisową, kierowaną do opiekunów dziecka.
Pieczątki najczęściej są w formie:
- uśmiechniętego słoneczka (A),
- słoneczka (B),
- słoneczka z chmurką (C),
- chmurki (D),
- chmurki z deszczem (E lub F).
Pieczątki mają za zadanie obrazować poziom wiedzy dzieci, ale też motywować je do bardziej wytężonej pracy (chmurka czy chmurka z deszczem) bądź zapewniać właściwy poziom satysfakcji (słoneczko z uśmiechniętą buzią czy samo słoneczko). Takie pieczątki są też czytelne dla rodziców, dlatego nauczyciele nie zawsze dołączają opis do takiej oceny, szczególnie jeśli dotyczy ona zadania domowego albo kartkówki.