Wczytuję dane...

Motoryka mała i duża – czym się różni?

Motoryka mała i duża – czym się różni?

Już w pierwszym miesiącu swojego życia Maluszek na około 10 sekund potrafi podnieść główkę, To cieszy rodziców nie mniej niż próba chwytania rączką zabawek czy pierwsze siadanie w jego późniejszych miesiącach życia. To wszystko jest motoryka, która u każdego dziecka może rozwijać się inaczej. Na co więc rodzice powinni zwrócić uwagę i co powinni wiedzieć o motoryce małej i dużej?

 

Motoryka mała – co warto o niej wiedzieć?

Rozwój dzieci zależny jest od wielu czynników. Między innymi od ich sprawności fizycznej, zwanej właśnie motoryką, gotowości do przyswajania nowych umiejętności ale i też samego wieku dziecka. Postępy zależne są więc od indywidualnych predyspozycji Maluszków, ale również rodzice powinni bacznie je obserwować, by wiedzieć, kiedy ewentualnie reagować i konsultować się z lekarzem. Motoryka dzieli się na małą i dużą. Motoryka mała dotyczy sprawności rąk i palców. W pierwszych miesiącach ogranicza się do chwytania zabawek, pokazywanie palcem na różne przedmioty itd., a wraz z wiekiem rozszerza się też na inne czynności, jak malowanie, pisanie, klejenie plasteliny, nawlekanie koralików czy zapinanie guzików. Motoryka mała ściśle powiązana jest też z rozwojem koncentracji i kreatywności, dlatego do intensywnej pracy zaangażowany jest tutaj również układ nerwowy. Motoryka mała może rozwijać się na przestrzeni nawet kilku lat, bo o ile przedszkolak powinien już potrafić rysować czy lepić figurki z plasteliny, o tyle brak umiejętności wiązania butów czy zapinania guzików wcale jeszcze nie musi martwić rodziców. Warto jednak pamiętać, że motoryka mała rozwija się przy asyście regularnych ćwiczeń. To więc jak szybko Maluszek opanuje poszczególne umiejętności, zależy od chęci, zaangażowania i właśnie regularnego treningu. Maluszki, które nadal w wieku przedszkolnym mają problem z malowaniem, czy zawiązywaniem butów mogą mieć problemy właśnie z motoryką małą i dlatego powinny ćwiczyć sprawność palców i dłoni, poprzez między innymi nawijanie koralików, tworzenie układanek z małych koralików do prasowania itp.

 

Motoryka duża – jak się rozwija u dzieci?

 

Motoryka duża natomiast dotyczy rozwoju fizycznego całego ciała i powiązana jest z takimi czynnościami jak: bieganie, chodzenie, skakanie, gra w piłkę, rzucanie, czy jazda na rowerze. Należy mieć na uwadze, że rozwój dziecka, ale też kształtowanie się mięśni, determinuje ten odpowiedni moment, kiedy dziecko może zacząć siadać, wstawać, raczkować czy chodzić. Niemniej jednak również sami rodzice mogą aktywnie wspierać prawidłowy rozwój sensoryki dużej, zachęcając Maluszka do aktywności fizycznej i w odpowiednim wieku ucząc go jazdy na rowerze, grając z nim w piłkę czy ucząc wkładania i wrzucania przedmiotów do pojemników. Rodzic powinien wiedzieć, że motoryka duża jest priorytetem w rozwijaniu ogólnej sprawności ruchowej i to od niej zależy prawidłowy rozwój również motoryki małej. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie należy zbyt wcześnie wymagać od dziecka opanowania poszczególnych czynności ruchowych. Zbyt wczesne siadanie, stawanie czy chodzenie może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych i chorób kręgosłupa. Jeśli jednak 3 – letnie dziecko nie potrafi jeszcze samodzielnie wchodzić po schodach albo dwulatek ma problemy z posługiwaniem się sztućcami, to wtedy zdecydowanie warto zasięgnąć porady lekarza.

 

Jak przebiega rozwój motoryczny u dzieci?

 

Każde dziecko rozwija się indywidualnie, warto jednak wiedzieć, jak może przebiegać rozwój takiego dziecka?

  • do szóstego miesiąca życia dziecko powinno unosić główkę i chwytać za palec osoby dorosłej,
  • do 12 miesiąca życia powinno umieć samodzielnie siadać bez podparcia, raczkować, wkładać przedmioty do pojemnika, rzucać piłkę czy lepić pierwsze dzieła z plasteliny,
  • do drugiego roku życia dziecko powinno potrafić biegać, skakać, wchodzić po schodach, trzymać sztućce, malować pierwsze obrazki, lub jeździć na rowerku biegowym,
  • po trzecim roku życia dziecko powinno mieć lepszą równowagę, powoli łączyć wykonywanie kilku czynności ruchowych oraz samodzielnie i sprawnie poruszać się po schodach.