Wczytuję dane...

Rozszerzanie diety niemowląt

Rozszerzanie diety niemowląt

Młode mamy często zastanawiają się, jak właściwie wprowadzać nowe produkty do diety swojego dziecka. To jednak tak naprawdę nic trudnego, pod warunkiem, że zastosujesz kilka sprawdzonych i przetestowanych przez wiele mam zasad. Kiedy więc należy przestać podawać Maleństwu tylko mleko i co powinno się znaleźć w diecie Niemowlaka?

 

Kiedy rozszerzyć dietę swojego dziecka?

Jeśli zerkniesz na dobrodziejstwa dla najmłodszych, skrzętnie zamknięte w małych słoiczkach, to szybko się zorientujesz, że już od czwartego miesiąca życia dziecka możesz wprowadzić do jego diety pojedyncze warzywa jak np. marchewka, brokuły czy groszek. Najlepsza jest tutaj marchewka. Jej słodki smak zaciekawia Malucha i sprawia, że cała porcja nie ląduje na Twoje bluzce, a bezpiecznie w brzuszku dziecka. Warto jednak mieć na uwadze, że każdy Maluch inaczej reaguje na nowe produkty, dlatego nie przejmuj się, jeśli nawet marchewka nie spotkała się akceptacją Malucha i spróbuj ponownie za kilka tygodni. Eksperci zwracają uwagę, że dzieci same dają sygnały, kiedy jest ten właściwy czas na rozszerzenie jadłospisu. Rozbudzone ciekawością dzieci, zaczynają np. mlaskać podczas posiłków albo wyciągają rękę po jedzenie z Twojego talerza. Wtedy warto zacząć podawać mu nowy asortyment.

 

Na początek marchewka – czyli od czego zaczynamy posiłki?

Zanim podasz dziecku ziemniaczki z mięskiem z własnego obiadu, musisz przyzwyczaić go do nowych smaków. Pierwsze próby ogranicz tylko do pojedynczych produktów, jak właśnie marchewka, brokuły czy groszek. Możesz wybrać gotowe produkty, ale spokojnie przyrządzisz pierwsze posiłki samodzielnie w domu. Kiedy dziecko chętnie już będzie połykać przetartą marchewkę, to jest odpowiedni moment na urozmaicenie diety kolejnymi produktami – warzywami, ale i owocami. Odczekaj jednak około dwóch tygodni, by brzuszek Maluszka był gotowy na przyjmowanie nowych smaków. Oprócz marchewki, podaj jabłko albo banana.

 

Od szóstego miesiąca jest czas na wartościowe śniadanie ze zbożami

Jeśli Twój maluch zgodnie z książkowymi definicjami około czwartego miesiąca zaczął przyjmować pierwsze warzywa, to od szóstego miesiąca jego życia możesz sięgnąć po kaszki, czy pyszny kleik ryżowy. Na początku jednak znów ogranicz się do jednego produktu, a więc bez dodatku owoców. Podawaj kaszki na śniadanie, by odzwyczajać Malucha od porcji mleka i wypracować u niego nawyk spożywania regularnych posiłków.

 

Czas na pełny jadłospis!

Jeśli Twoje dziecko zjada warzywa i owoce, a na śniadanie pałaszuje ochoczo porcję kaszki, to możesz sięgnąć po różnorodne kombinacje, ale też wprowadzić do jadłospisu zupki czy owocowe deserki. Pamiętaj jednak, że to jeszcze nie jest czas na przyprawy i spore dodatki cukru, dlatego nadal musisz przyrządzać osobno posiłki dla małego dziecka, albo opierać się na gotowych produktach. Tu możesz też przyrządzić np. ryż ze szpinakiem czy makaron z sosem pomidorowym, pamiętaj jednak, że nadal trzeba miksować posiłki, by były łatwo przyswajalne dla mniejszych Smakoszy.

 

Kiedy jest czas na mięso i rybę?

Zdania są podzielone. Według lekarzy pediatrów nic nie stoi na przeszkodzie, by delikatne, gotowane mięso znalazło się w diecie malucha, już od piątego miesiąca jego życia. Trzeba jednak pamiętać, że żołądek w fazie testów może różnie reagować, dlatego zdecydowanie warto mięso wprowadzić, kiedy maluch chętnie je różne kombinacje warzywne czy owocowe. Podobnie jest z rybami. Pamiętaj jednak, by je bardzo dobrze przyrządzić, by nie zawierały nawet bardzo drobnych ości.