Wczytuję dane...

Zakupy internetowe od strony konsumenta w 2020 roku

Zakupy internetowe od strony konsumenta w 2020 roku

Jeszcze do niedawna sklepy internetowe konsumenci odwiedzali głównie z wygody, braku czasu czy dla upolowania atrakcyjniejszej oferty. Jednak zamknięte na długie miesiące z powodu pandemii sklepy i galerie handlowe spowodowały, że dla większości konsumentów pozostały tylko i wyłącznie zakupy internetowe. Co się zmieniło?

 

Czego konsumenci szukają w sieci?

 

Według badań „Konsument w nowej rzeczywistości” polscy internauci najczęściej szukali informacji na temat:

 

  • promocji i przecen,
  • idei i pomysłów na ciekawe spędzanie czasu w domu.

 

Wysokie przeceny, wyprzedaże czy kody rabatowe od zawsze interesowały konsumentów. Wiadomo im niższa cena, tym lepsze zakupy również online. Dlatego wiele sklepów oferuje newsletter, dzięki któremu wiadomość np. o 50% przecenie na najnowszą kolekcję jeansów czy zabawek, trafia bezpośrednio na maila zainteresowanego. Kiedy jednak zamknięto galerie handlowe, wiele osób szukało wiadomości o atrakcyjnych rabatach również w sieci.

 

Czas pandemii, obowiązek 14 – dniowej kwarantanny, czy zamknięcie kin, basenów i sal zabaw wymusiły na konsumentach organizowanie większości czasu we własnym gronie i w domu. Być może dlatego wiele osób szukało też pomysłów na ciekawe gry z dziećmi, czy np. spędzenie sylwestra w mniejszym gronie. Takiego typu treści: jak zrobić zwierzęta z papieru, wspólne pieczenie babeczek czy co można ciekawego ulepić z plasteliny – najbardziej interesowały młodszych konsumentów w przedziale wiekowym od 16 do 24 lat.

 

 Wolę zakupy w sieci niż w galerii handlowej?

 

Okazuje się, że tak! Większość osób, zwłaszcza tych, które do tej pory niekoniecznie chętnie decydowały się na zakupy online, już teraz deklaruje, że w kolejnych latach, nawet jeśli sklepy stacjonarne będą funkcjonować na poprzednich zasadach, częściej będą kupować właśnie online.

 

Takie czynniki jak:

  • wysoka jakość produktów,
  • możliwość zwrotu czy wymiany towaru,
  • a także niższe ceny
  • i spora oszczędność czasu

 

przekonuje, by np. w czasie gorączki bożonarodzeniowej zostać w domu, a prezenty wygodnie wybrać w sklepach online.

 

Wielu konsumentów nie zamyka się jednak na zakupy online, ani na wielogodzinne wycieczki do galerii handlowych. Takie zakupy też mają swoje zalety, wśród nich konsumenci wymieniają przede wszystkim:

  • możliwość zweryfikowania towaru,
  • opcja wyjścia z domu i spotkania się  ze znajomymi,
  • brak konieczności opłaty za przesyłkę,
  • czy możliwość sprawdzenia, co jest obecnie na topie.

 

Według przeprowadzonych badań, co piąty Polak po raz pierwszy w czasie pandemii dokonał zakupów, wybierając produkty z branży:

 

  • elektroniki,
  • mody,
  • czy urody.

 

Jeśli paczka ma przyjść, to najlepiej do paczkomatu

 

Z roku na rok poprawia się oferta sklepów online, nie tylko pod względem oferowanych produktów, ale przede wszystkim pod względem gwarantowanego serwisu. Możliwość dokonania bezpłatnego zwrotu, szybka reakcja i wysyłanie produktów w 24 godziny nawet w tak gorącym okresie jak przedświąteczny czas, przekonują konsumentów, by to właśnie online kupić zabawkę dla dziecka, elegancką bluzkę czy kosmetyki. Dla konsumentów ważny jest też sam sposób dostarczenia paczki. I tak dla większości najdogodniejszą opcją są paczkomaty. Nie kurier, na którego trzeba czekać w domu, tylko właśnie paczkomaty. Znajdują się w każdym mieście, ich obsługa jest niezwykle prosta, a możliwość odebrania paczki w dogodnym czasie, zdecydowanie zwiększa komfort takich zakupów.

 

Darmowa dostawa czy ekspresowy czas dorastania przesyłki?

 

Wiele sklepów zapewnia darmową przesyłkę i szybki termin realizacji. Konsumenci gotowi są jednak często dopłacić, by zamówiony towar otrzymać w ciągu najbliższych 24 godzin. Jest to istotne, zwłaszcza jeśli online zamawiamy np. prezenty albo wystrzałową kreację na sylwestra. Konsument musi mieć przecież czas na zweryfikowanie zakupionego towaru ewentualną wymianę czy zamówienie nowego produktu. Dlatego tak istotne jest, by nie tracić czasu na zbyt długą realizację dostawy. Szczególnie młodzi kupujący deklarują, że mogą dopłacić nawet do 20 złotych za przesyłkę, pod warunkiem, że kurier zadzwoni do drzwi z zamówionym towarem, w ciągu 24 godzin od momentu zamówienia.

 

 

Z roku na roku zakupy internetowe coraz bardziej zyskują na popularności. Zdecydowanie sytuacja zmieniła się za sprawą wirusa sars covid - 19. Zamknięte sklepy zaprosiły kupujących do sieci, by tam szukali interesujących ich produktów. Buty, odzież, zabawki, kosmetyki, elektronika, a nawet artykuły spożywcze – internauci coraz częściej wybierają się na zakupy, nie ruszając się z własnego wygodnego fotela. Fajne jest to, że sklepy online oferują rozmowę z konsultantem np. na czacie, dzięki czemu kupujący może jak w stacjonarnym sklepie, dopytać o szczegóły, których nie znalazł w opisie.